Prověření konektivity směrem do MasterDC

1. Úvod

Návod popisuje, jak řešit problémy s konektivitou směrem z nebo do datacenter MasterDC a jaké kroky a výstupy zajistit předtím, než problém zákazník nahlásí.

Typy pozorovaných síťových problémů můžou být

  • pomalá rychlost komunikace (malé přenosové pásmo)
  • ztrátovost komunikace (ping loss)
  • nedostupnost úplná
  • nedostupnost z některých lokalit
  • nedostupnost některých služeb (filtrace)

Při pozorování problémů mimo síť MasterDC, může být zdroj problémů

  • na serveru v MasterDC
  • v sítí MasterDC
  • mimo síť MasterDC

Cílem při analýze problému je přesné zjištění kde se problém nachází a jeho odstranění.

2. Postup při zjištění problému a jak problém nahlásit

Jestliže se zákazník pozoruje problémy s konektivitou zařízení a serverů umístěných v datacentrech MasterDC, může se obrátit na klientskou podporu na e-mailovou adresu support@master.cz.

Pokud pozorujete nedostupnost domény domény hostované na serveru, nejdřív si prosím otestujte, jestli vám správně funguje překlad DNS a jestli příslušná doména je registrována a neproběhla u ní expirace.

Veškeré testy a analýza konektivity se provádí na úrovni IPv4/IPv6 adres.

Při nahlašování problému, prosíme zákazníka, aby do své zprávy zahrnul následující informace (IP adresou je v tomto kontextu myšlena IPv4 nebo IPv6 adresa) :

  1. Zdrojovou IP adresu ( veřejná IP adresa, ze které pozorujete problémy, adresa musí odpovídat na ICMP ping pro otestování )
  2. Cílovou IP adresu ( IP adresu zařízení v našich datacentrech, na kterou se snažíte připojit, adresa musí odpovídat na ICMP ping pro otestování )
  3. Čas začátku problému, potvrzení problému, zda stále trvá. Jedná se opakovaný problém ?
  4. Co nejpřesnější popsání problému:
    • Typ problému – nedostupnost / ztrátovost / špatná přenosová rychlost
    • Popsání služby, kterou se snažíte využít
    • Screenshot chyby zobrazené na obrazovce na zdrojové IP
  5. Výstupy z příkazu traceroute zdrojová IP -> cílová IP
  6. Výstupy z příkazu traceroute cílová IP -> zdrojová IP
  7. Výstupy z příkazu traceroute zdrojová IP -> 81.31.33.4, případně pro IPv6 2a01:430:0:30::4
  8. Výstupy testů stahování testovacího souboru z našeho test serveru pomocí wget z cílové IP
  9. Výstupy testů stahování testovacího souboru z našeho test serveru pomocí wget ze zdrojové IP

3. Jak zjistit vaši veřejnou IP adresu

Do webového prohlížeče zadejte adresu: http://testip.master.cz/  nebo zadejte do příkazové řádky:

curl -s http://testip.master.cz/ | tail -n 7 | head -n 1

4. Jak zjistit cestu k cílové IP adrese pomocí traceroute

V prostředí Linuxu zadáme do příkazové řádky:

traceroute [Cilova IP adresa]

V prostředí Windows zadáme do příkazové řádky (Windows+X):

tracert [Cilova IP adresa]

5. Jak ověřit rychlost připojení datacenter

Rychlost připojení do našich datacentrech je možné ověřit příkazem podle lokality:

wget -O /dev/null http://brno-cejl-speed.masterinter.net/1000

wget -O /dev/null http://praha-4d-speed.masterinter.net/1000 

Ve Windows je nutné doinstalovat program wget.

Do příkazové řádky (viz návod na spuštění příkazové řádky) zadejte příkaz:

"c:\Program Files (x86)\GnuWin32\bin\Wget.exe" http://brno-cejl-speed.masterinter.net/1000 -O null

K relevantnímu výsledku měření rychlosti přenosu dat mezi zákazníkovým zařízením a naším datacentrem je nutné elimitovat vliv pomalosti diskového sybsystému.

6. Jak ověřit, že vaše zařízení správně komunikuje s DNS serverem

Na ověření funkčnosti správně nastaveného DNS můžete použít příkaz ping. Je dobré vyzkoušet pingnout server, o kterém víme, že je funkční. Zpravidla se používá například dns.google.com, který má IP adresy 8.8.8.8 a 8.8.4.4., nebo můžete použít doménové jméno našeho DNS resolveru ns.master.cz.

Příklad funkční komunikace s DNS:

Příklad nefunkční komunikace s DNS:

Sdílení

Byl pro Vás článek užitečný a srozumitelný?